Iedereen kent ze wel, goed bedoelde maar oersaaie presentaties met sheets vol cijfers en feiten. Rationele data die aan moet tonen dat we nu toch echt moeten veranderen. De cijfers liegen immers niet. En toch wordt de presentatie zo snel mogelijk vergeten en verandert er niets.
Dit komt omdat deze cijfers en feiten binnenkomen in het deel van de hersenen die corresponderen met onze rationele gedachten. Dit deel gebruiken we om beslissingen achteraf te rationaliseren. We praten een beslissing daarmee als het ware recht. Alsof we ons moeten verantwoorden. Zeker zakelijk gezien, kan je natuurlijk niet zeggen dat een beslissing op gevoel genomen is.
Maar waar worden de beslissingen dan wel genomen? Dit is in het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor onze gevoelens zoals het vertrouwen. Dit deel is verantwoordelijk voor al onze beslissingen en heeft geen ruimte voor taal.
Dat is waarom we soms zeggen: "ik weet niet waarom ik ben gegaan, maar het voelde gewoon goed".
Dit is een van de dingen die Simon Sinek op een mooie manier vertelt in zijn TED Talk.
Dit komt omdat deze cijfers en feiten binnenkomen in het deel van de hersenen die corresponderen met onze rationele gedachten. Dit deel gebruiken we om beslissingen achteraf te rationaliseren. We praten een beslissing daarmee als het ware recht. Alsof we ons moeten verantwoorden. Zeker zakelijk gezien, kan je natuurlijk niet zeggen dat een beslissing op gevoel genomen is.
Maar waar worden de beslissingen dan wel genomen? Dit is in het deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor onze gevoelens zoals het vertrouwen. Dit deel is verantwoordelijk voor al onze beslissingen en heeft geen ruimte voor taal.
Dat is waarom we soms zeggen: "ik weet niet waarom ik ben gegaan, maar het voelde gewoon goed".
Dit is een van de dingen die Simon Sinek op een mooie manier vertelt in zijn TED Talk.
Als we communiceren vanuit de 'why', praten we direct tegen dat deel van de hersenen dat gedrag controleert. Het is dus belangrijk om je voor een presentatie het volgende af te vragen: Wat is je doel? Wat is je geloof? Waarom bestaat onze organisatie? Wat moet de wereld missen als wij nu niet écht veranderen? Door dit in je presentatie te verwerken, neem je het publiek mee in het grotere doel.
Een belangrijke voorwaarde is dat het ook echt klopt. Wees altijd eerlijk over jouw 'why' of die van het bedrijf.
Heb je behoefte aan hulp bij het opnemen van jouw 'why' in je presentatie neem dan gerust contact met mij op. Je kunt je presentatie ook een keer testen op een van de presentatie Try-out of deelnemen aan de training presenteren.
Een belangrijke voorwaarde is dat het ook echt klopt. Wees altijd eerlijk over jouw 'why' of die van het bedrijf.
Heb je behoefte aan hulp bij het opnemen van jouw 'why' in je presentatie neem dan gerust contact met mij op. Je kunt je presentatie ook een keer testen op een van de presentatie Try-out of deelnemen aan de training presenteren.