Hoe kun je ervoor zorgen dat jouw presentatie bij je publiek blijft plakken? Waarom kan je die ene presentatie jaren later nog steeds herinneren en ben je de andere al vergeten op het moment dat je de zaal uitloopt? Dit is waar de gebroeders Heath onderzoek naar hebben gedaan. In hun boek ‘De plakfactor – made to stick’ delen ze hun bevindingen.
6 gemeenschappelijke principes
Uit hun onderzoek bleek dat ‘hét recept’ voor beklijvende presentaties niet bestaat. Maar wel kwamen ze erachter dat er 6 gemeenschappelijke principes zijn die de kans van slagen aanzienlijk vergroten. Dit is natuurlijk reuze interessant voor iedereen die zijn ideeën succesvol wil presenteren. Daarom deel ik ze graag met je:
1. Eenvoudig
De meeste sprekers zijn expert in het onderwerp van hun presentatie. Uit angst om niet volledig te zijn, willen ze het liefst zo compleet mogelijk zijn. Dit heeft vaak tot gevolg dat het publiek te veel informatie krijgt, waardoor ze uiteindelijk vrijwel niets onthouden.
Bedenk vooraf wat het doel van je presentatie is. Kies vervolgens alleen die informatie die nodig is om dit doel te bereiken. Daarbij geldt ‘less is more’. Omdat je er zelf tot over je oren in zit, helpt het om vooraf de hulp van iemand uit het publiek in te schakelen. Oefen de presentatie voor deze persoon en vraag om feedback.
2. Onverwacht
Door het verwachtingspatroon van het publiek te doorbreken, blijft je boodschap beter plakken. Omdat het verwachtingspatroon bij het ene publiek anders is dan bij het andere kan dit per keer verschillend zijn. Kijk dus vooral wat voor jouw publiek onverwacht is. Als ze gewent zijn aan Power Point presentaties, dan kan het onverwacht zijn om het een keer zonder Power Point te doen.
Een van de deelnemers aan mijn presentatie training sprong laatst op een tafel om aan te geven hoe hoog de stapel papier was die ze voorheen per maand weggooide. Door bewuster na te denken over wat ze wel en niet printen moest hij van de tafel afspringen en zelfs bukken om de huidige hoogte van deze stapel aan te geven.
3. Concreet
Abstracte formuleringen kunnen voor de ene persoon iets anders betekenen dan voor de ander. De woorden strategie, missie, visie kunnen bijvoorbeeld bij de een iets heel anders oproepen dan bij de ander. Formuleer daarom zo concreet mogelijk, zodat iedereen in het publiek er dezelfde betekenis aan geeft. Dat is waarom de ‘why, how en what’ van Simon Sinek veel beter blijft hangen dan de missie en visie. Het helpt ook om in concrete beelden te praten. De beschrijving ‘een beer van een vent met grote ogen en bruine krullen’ roept een concreter beeld op terwijl de beschrijving ‘een persoon’ veel meer aan de interpretatie van de luisteraar overlaat.
4. Geloofwaardig
Vertel waarom jij de aangewezen persoon bent om deze presentatie te geven. Als het publiek weet dat jij expert bent of veel ervaring hebt met het onderwerp dan zullen ze je eerder geloven. Bij producten kun je geloofwaardigheid creëren door mensen uit het publiek zelf te laten ervaren hoe het werkt. Je kunt ook gebruikers vragen hun ervaring met het product te delen.
5. Met gevoel
De staat van de spreker bepaalt de staat van het publiek. Als de spreker iets voelt bij het onderwerp dan zal het publiek dit ook voelen. Vertel waarom je bevlogen bent over het onderwerp, wat je raakt en hoe het publiek kan helpen. Emoties zijn een sterke drijfveer. Dat is de reden waarom Coca Cola adverteert met campagnes over Happiness en share a Coke. Door universele basisbehoefte te koppelen aan het merk, hopen ze dat mensen een positieve associatie met dit merk hebben.
6. Met een verhaal
Verhalen komen als beelden binnen in je brein. Daarom zijn ze vaak makkelijker om te onthouden voor het publiek en voor de spreker. In mijn artikel ‘de kracht van verhalen in een presentatie’ kun je hier alles over lezen.
Door bij je volgende presentatie rekening te houden met deze zes plakfactoren, kun je er voor zorgen dat ook jouw boodschap blijft plakken. Mensen zullen zich jouw presentatie jaren later nog steeds herinneren. Op die manier krijgen jouw ideeën de aandacht die ze verdienen.
Ontwikkel jezelf
Als je behoefte hebt aan hulp bij presenteren, neem dan gerust contact met mij op. Sommige mensen denken dat presenteren iets is dat je zomaar moet kunnen. Ze denken dat het zwak is als je daar hulp bij nodig hebt. Het tegendeel is waar. Het is juist erg krachtig om hulp in te schakelen om jezelf uit te dagen en jezelf te verbeteren. Mijn presentatie trainingen en presentatie coaching leveren direct zichtbaar resultaat op. Je hebt daar een leven lang plezier van.
6 gemeenschappelijke principes
Uit hun onderzoek bleek dat ‘hét recept’ voor beklijvende presentaties niet bestaat. Maar wel kwamen ze erachter dat er 6 gemeenschappelijke principes zijn die de kans van slagen aanzienlijk vergroten. Dit is natuurlijk reuze interessant voor iedereen die zijn ideeën succesvol wil presenteren. Daarom deel ik ze graag met je:
1. Eenvoudig
De meeste sprekers zijn expert in het onderwerp van hun presentatie. Uit angst om niet volledig te zijn, willen ze het liefst zo compleet mogelijk zijn. Dit heeft vaak tot gevolg dat het publiek te veel informatie krijgt, waardoor ze uiteindelijk vrijwel niets onthouden.
Bedenk vooraf wat het doel van je presentatie is. Kies vervolgens alleen die informatie die nodig is om dit doel te bereiken. Daarbij geldt ‘less is more’. Omdat je er zelf tot over je oren in zit, helpt het om vooraf de hulp van iemand uit het publiek in te schakelen. Oefen de presentatie voor deze persoon en vraag om feedback.
2. Onverwacht
Door het verwachtingspatroon van het publiek te doorbreken, blijft je boodschap beter plakken. Omdat het verwachtingspatroon bij het ene publiek anders is dan bij het andere kan dit per keer verschillend zijn. Kijk dus vooral wat voor jouw publiek onverwacht is. Als ze gewent zijn aan Power Point presentaties, dan kan het onverwacht zijn om het een keer zonder Power Point te doen.
Een van de deelnemers aan mijn presentatie training sprong laatst op een tafel om aan te geven hoe hoog de stapel papier was die ze voorheen per maand weggooide. Door bewuster na te denken over wat ze wel en niet printen moest hij van de tafel afspringen en zelfs bukken om de huidige hoogte van deze stapel aan te geven.
3. Concreet
Abstracte formuleringen kunnen voor de ene persoon iets anders betekenen dan voor de ander. De woorden strategie, missie, visie kunnen bijvoorbeeld bij de een iets heel anders oproepen dan bij de ander. Formuleer daarom zo concreet mogelijk, zodat iedereen in het publiek er dezelfde betekenis aan geeft. Dat is waarom de ‘why, how en what’ van Simon Sinek veel beter blijft hangen dan de missie en visie. Het helpt ook om in concrete beelden te praten. De beschrijving ‘een beer van een vent met grote ogen en bruine krullen’ roept een concreter beeld op terwijl de beschrijving ‘een persoon’ veel meer aan de interpretatie van de luisteraar overlaat.
4. Geloofwaardig
Vertel waarom jij de aangewezen persoon bent om deze presentatie te geven. Als het publiek weet dat jij expert bent of veel ervaring hebt met het onderwerp dan zullen ze je eerder geloven. Bij producten kun je geloofwaardigheid creëren door mensen uit het publiek zelf te laten ervaren hoe het werkt. Je kunt ook gebruikers vragen hun ervaring met het product te delen.
5. Met gevoel
De staat van de spreker bepaalt de staat van het publiek. Als de spreker iets voelt bij het onderwerp dan zal het publiek dit ook voelen. Vertel waarom je bevlogen bent over het onderwerp, wat je raakt en hoe het publiek kan helpen. Emoties zijn een sterke drijfveer. Dat is de reden waarom Coca Cola adverteert met campagnes over Happiness en share a Coke. Door universele basisbehoefte te koppelen aan het merk, hopen ze dat mensen een positieve associatie met dit merk hebben.
6. Met een verhaal
Verhalen komen als beelden binnen in je brein. Daarom zijn ze vaak makkelijker om te onthouden voor het publiek en voor de spreker. In mijn artikel ‘de kracht van verhalen in een presentatie’ kun je hier alles over lezen.
Door bij je volgende presentatie rekening te houden met deze zes plakfactoren, kun je er voor zorgen dat ook jouw boodschap blijft plakken. Mensen zullen zich jouw presentatie jaren later nog steeds herinneren. Op die manier krijgen jouw ideeën de aandacht die ze verdienen.
Ontwikkel jezelf
Als je behoefte hebt aan hulp bij presenteren, neem dan gerust contact met mij op. Sommige mensen denken dat presenteren iets is dat je zomaar moet kunnen. Ze denken dat het zwak is als je daar hulp bij nodig hebt. Het tegendeel is waar. Het is juist erg krachtig om hulp in te schakelen om jezelf uit te dagen en jezelf te verbeteren. Mijn presentatie trainingen en presentatie coaching leveren direct zichtbaar resultaat op. Je hebt daar een leven lang plezier van.