Het gaat razend snel. De mensen in de zaal vormen zich binnen tientallen seconden een beeld van jou. Dit beeld bepaalt voor een belangrijk deel of ze wel of niet open staan voor je verhaal. Is deze eerste indruk negatief dan kost het veel moeite om deze mensen alsnog voor je te winnen.
Geen stress! Het werkt gelukkig ook andersom. Als de eerste indruk positief is, dan staat je publiek open voor je verhaal. Zorg er daarom voor dat je goed begint.
Durf te kijken
Ga voor de groep staan en durf de eerste seconden rustig naar de mensen in de zaal te kijken. Dit is in het begin erg moeilijk. Sommige mensen gaan zelfs al op hun weg naar het podium praten. Je hebt namelijk het gevoel dat je direct moet beginnen. Dat je publiek het raar vindt als jij daar gaat staan en nog niks zegt. In werkelijkheid doe je zowel jezelf als je publiek een groot plezier door eerst even rustig te gaan staan.
Voor de mensen in de zaal is het prettig omdat ze vaak nog met andere dingen bezig zijn. Ze hebben de tijd nodig om hun aandacht op jou te richten.
Voor jezelf is het prettig om te wennen aan je positie op het podium. Door de tijd te nemen, kun je het eerste overweldigende gevoel van een volle zaal vast verwerken.
Trap niet in de valkuil om de blikken uit de zaal te willen ontwijken. Om je boodschap over te brengen moet je juist contact maken met je publiek. Mochten ze na 5 tot 10 seconden stilte van jouw kant nog niet stil worden, vraag dan vriendelijk of iedereen je kan je verstaan. Na een bevestigend antwoord begin je jouw presentatie.
De ijsbreker
Nu je de volledige aandacht van je publiek hebt, begin je met de ijsbreker. Dit is iets dat je publiek nieuwsgierig maakt, waar ze enthousiast van worden of waar ze over na moeten denken. Kies voor een ijsbreker die bij jou en je publiek past en zorg voor een link met het onderwerp van je presentatie. Kijk maar eens goed naar de start van TED talks. TED sprekers beginnen meestal met een ijsbreker. Hieronder zie je drie voorbeelden.
Kelly McGonigal gebruikt een simpele vraag waar iedereen in het publiek antwoord op kan geven door het opsteken van de hand. Hiermee maakt ze het publiek actief. Doordat iedereen (inclusief zijzelf) een bekentenis doet, ontstaat er verbinding. Bekijk de presentatie tot 1:20 voor de ijsbreker.
Geen stress! Het werkt gelukkig ook andersom. Als de eerste indruk positief is, dan staat je publiek open voor je verhaal. Zorg er daarom voor dat je goed begint.
Durf te kijken
Ga voor de groep staan en durf de eerste seconden rustig naar de mensen in de zaal te kijken. Dit is in het begin erg moeilijk. Sommige mensen gaan zelfs al op hun weg naar het podium praten. Je hebt namelijk het gevoel dat je direct moet beginnen. Dat je publiek het raar vindt als jij daar gaat staan en nog niks zegt. In werkelijkheid doe je zowel jezelf als je publiek een groot plezier door eerst even rustig te gaan staan.
Voor de mensen in de zaal is het prettig omdat ze vaak nog met andere dingen bezig zijn. Ze hebben de tijd nodig om hun aandacht op jou te richten.
Voor jezelf is het prettig om te wennen aan je positie op het podium. Door de tijd te nemen, kun je het eerste overweldigende gevoel van een volle zaal vast verwerken.
Trap niet in de valkuil om de blikken uit de zaal te willen ontwijken. Om je boodschap over te brengen moet je juist contact maken met je publiek. Mochten ze na 5 tot 10 seconden stilte van jouw kant nog niet stil worden, vraag dan vriendelijk of iedereen je kan je verstaan. Na een bevestigend antwoord begin je jouw presentatie.
De ijsbreker
Nu je de volledige aandacht van je publiek hebt, begin je met de ijsbreker. Dit is iets dat je publiek nieuwsgierig maakt, waar ze enthousiast van worden of waar ze over na moeten denken. Kies voor een ijsbreker die bij jou en je publiek past en zorg voor een link met het onderwerp van je presentatie. Kijk maar eens goed naar de start van TED talks. TED sprekers beginnen meestal met een ijsbreker. Hieronder zie je drie voorbeelden.
Kelly McGonigal gebruikt een simpele vraag waar iedereen in het publiek antwoord op kan geven door het opsteken van de hand. Hiermee maakt ze het publiek actief. Doordat iedereen (inclusief zijzelf) een bekentenis doet, ontstaat er verbinding. Bekijk de presentatie tot 1:20 voor de ijsbreker.
Elizabeth Gilbert laat in de eerste 50 seconden van haar TED talk zien hoe je gebruik kunt maken van een anekdote als ijsbreker.
De ijsbreker van Simon Sinek blijft ook erg sterk. Hij stelt retorische vragen waardoor je nieuwsgierig wordt naar wat er komen gaat. Bekijk de presentatie tot 1:22 voor de ijsbreker.
Maak bij je eerst komende presentatie gebruik van een goed begin en je zult het publiek direct voor je winnen. Heb je hier hulp bij nodig, neem dan gerust contact op voor presentatie coaching of een van mijn presentatie trainingen.