Denk eens terug aan jouw laatste presentatie. Weet je nog hoe het laatste stuk eruit zag? Hoe heb jij deze presentatie afgesloten?
Iedereen kent wel van die presentaties die eindigen met: “Dat was het, zijn er nog vragen?” of “Dit is het eind van mijn presentatie, bedankt voor jullie aandacht”.
Ondanks dat er feitelijk niets mis is met zo'n afronding, is het een gemiste kans. Het slot van een presentatie kan namelijk hét verschil maken tussen een gemiddelde en een geweldige presentatie.
In de schitterende documentaire ‘Onbelangrijk Belangrijk’ zegt Herman van Veen hierover:
“Ik verdom het in de laatste seconden te verliezen. Beginnen is oké, de rust is oké, maar de wedstrijd win je pas in de allerlaatste seconden. De mensen gaan naar huis met het laatste beeld, met het laatste woord, dat is waar het echt om gaat”.
Ik wil je graag uitdagen om tijdens je volgende presentatie, net als Herman van Veen, de wedstrijd in de laatste seconden te beslissen. Maar hoe doe je dit?
Er zijn heel veel verschillende manieren om dit te doen. De keuze die jij maakt is afhankelijk van je eigen manier van presenteren, het publiek en het doel dat je wilt bereiken. Kies er voor om af te ronden met een beeld, een kernboodschap of een gevoel dat hierbij past. Dit is waar je publiek de zaal mee uitloopt. Dit is wat ze bijblijft.
In zijn TED talk geeft Benjamin Zander een goed voorbeeld van hoe je dit doet.
Iedereen kent wel van die presentaties die eindigen met: “Dat was het, zijn er nog vragen?” of “Dit is het eind van mijn presentatie, bedankt voor jullie aandacht”.
Ondanks dat er feitelijk niets mis is met zo'n afronding, is het een gemiste kans. Het slot van een presentatie kan namelijk hét verschil maken tussen een gemiddelde en een geweldige presentatie.
In de schitterende documentaire ‘Onbelangrijk Belangrijk’ zegt Herman van Veen hierover:
“Ik verdom het in de laatste seconden te verliezen. Beginnen is oké, de rust is oké, maar de wedstrijd win je pas in de allerlaatste seconden. De mensen gaan naar huis met het laatste beeld, met het laatste woord, dat is waar het echt om gaat”.
Ik wil je graag uitdagen om tijdens je volgende presentatie, net als Herman van Veen, de wedstrijd in de laatste seconden te beslissen. Maar hoe doe je dit?
Er zijn heel veel verschillende manieren om dit te doen. De keuze die jij maakt is afhankelijk van je eigen manier van presenteren, het publiek en het doel dat je wilt bereiken. Kies er voor om af te ronden met een beeld, een kernboodschap of een gevoel dat hierbij past. Dit is waar je publiek de zaal mee uitloopt. Dit is wat ze bijblijft.
In zijn TED talk geeft Benjamin Zander een goed voorbeeld van hoe je dit doet.